28 Şubat 2011 Pazartesi

Şerif Mardin'in 'profesörce'... Çağlar Şavkay

Şerif Mardin'in 'profesörce'...

18.09.2010 07:06:00
http://www.ikincigrup.com/images/spacer.gif





Şerif Mardin'in 'profesörce' Türkiye tespitleri




Kendi yorumu ile, artık, Üniversite de ders vermeyen, evinde oturan ve kitap okuyan anlamında'emeritüs' profesör Şerif Mardin' in , NTV de yayınlanan söyleşisi yazılı Basın da gerektiği önemde duyulmadı, duyurulmadı. Bizim Basın, cımbızla alınmış, 'cemaat' üzerine sözlerini öne çıkardı.

100 dakika uzunluğundaki bir söyleşiyi gazete sayfalarına sığdırılamamasını anlamakla beraber, Türkiye de gazetelerin, gazetecilerin boş işlerle uğraştığını bir kere daha tespit etmiş oldum.

Daha konuşmasının başında, gazeteci ve Türkiye siyaset erbabına esaslı bir 'demokrasi' dersi hatırlattı; demokrasinin olmazsa olmaz bir kavramını, insanların 'hususi alanlarına girilmemesi gerektiğini' ve bu bağlamda siyasi tercihinin ne olacağına dair bir sorunun sorulmaması gerektiğini, kibarca, 'profesörce' hatırlattı.

Türkiye de, referandum sonrasında, 'profesörce' konuşulmayan; yüzde 42 in öneminden; yüzde 58 in, yüzde 68 olmadığından; 42 nin aşağıdan 50 ye doğru yaklaşmasının öneminden; 58 in 50 ye daha yakın olduğundan söz etti.  

Türkiye nin bugünkü dinamiğinin, Atatürk ün Cumhuriyet le başlattığı satranç tahtası oyununun yeni bir yere varması olarak tanımlıyor Şerif Mardin. Bugün Türkiye de olanların, yaygın bir şekilde kabul gören bir 'kopuş' olmadığını söylüyor...

fransız sosyolog Alain Touraine'in ( İkinciGrup manşetinde okuyabilirsiniz) tespitlerine benzer bir şeyler de söylüyor; Yeni Dünya da, 'Kadınlar ve Çevre, Tabiat sorunlarına hassasiyetinin öneminden, bu durumun Türkiye de, Cumhuriyet kazanımlarının bir neticesi olduğunu da söylüyor...

Tespitlerine, önyargısız yaklaşabilenler için çok şey söylüyor Şerif Mardin.

ve çok da sevimli bir 'profesör'...
'profesörce' konuşmasını, anlatmasını seviyor...

bugünlerde okuduğu bir makalede bulduğu tespiti bir çocuk heyecanı eşliğinde,'profesörce' anlatıyor Şerif Mardin;'geleneksel hakkında çok güzel bir makale okudum; diyordu ki, cumhuriyet in tutumu şuydu; geleneksel köyde kaldıkça, cumhuriyet tarafından şapkası çıkarılacak bir şeydir;  fakat geleneksel şehire geldiği zaman tamamen başka bir şeye bürünüyor, başka bir şey oluyor, gericilik oluyor, anti cumhuriyet oluyor falan(...) bu bana çok ilginç bir makale gibi geldi; (…) çünkü benim merak ettiğim şeyleden bir tanesi, bu ikiliyi, yani cumhuriyetin bir tarafda saf köylü, bir tarafdan da saf köylü şehre geldiği zaman saflığını kaybetmesi lazım diye bir prensibi var; ben bunu çok doğru buldum, ve çok sevindim bunu okuduğuma, yalnız, benim uğraştığım disiplinde orada durmazsınız, yani bu önemli bir bulgu; cumhuriyetin saf köylü ve saflığını kaybetmiş köylü arasındaki farkı ideolojisinde göstermesi doğru bir şey, ama benim disiplinimde, bunun arkasına gidilmeye çalışılıyor; ve orada ne buluyorum biliyor musunuz?(...)'


CHP nin neden seçim kazanamadığını,
Erdal İnönü, Baykal, Ecevit değil de niçin Turan Güneş in halkı anlama simyasına erdiğini;
gazeteci Ruşen Çakır in itirafı ile referandum sonrası Türkiye için, 'ilk duyulan' yorumları seslendiriyor Mardin...

Şerif Mardin' i, ilk defa kendi sesinden, dinledim; kendi söylemesi ile, Türkiye tespitlerini'profesörce' anlattı.



http://www.ikincigrup.com/resimler/ser1809.jpg









Bu önemli söyleşiyi manşetimize taşıdık...

bütününe sadık kalarak, Ruşen Çakır ve Mirgün Cabas'ın  NTV de Yazı İşleri programı için yaptıkları bu söyleşiyi İkinciGrup sayfalarında okuyabilir veya metin içindeki linklerden söyleşiyi dinleyebilirsiniz...

18-9-2010


Hiç yorum yok: