15 Kasım 2010 Pazartesi

Eser KARAKAŞ / Eğitim yaşımız 6.425, andımıza devam

 ekarakas@stargazete.com

Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) yirminci senesinde 2010 İnsani Gelişmişlik Endeksini açıkladı.

Türkiye, maalesef, 2010 sıralamasında 83. sırada.

Bu sıralama yapılırken satınalma gücü paritesine göre kişi başına gelir, bebeklerin yaşam beklentisi (sağlık) ve 15 yaş üzeri nüfusun ortalama eğitim yaşı kriterleri temel alınıyor.

Bu üç kriterden Türkiye kişi başına gelir açısından bulunduğu yere göre iyi durumda, sağlık kriteri iyileşiyor ama eğitimde (15+ ortalama eğitim yaşı) ciddi bir problem var.

Başlıkta da belirttiğim gibi ülkemizin 15 yaş ve yukarı tüm nüfusunun ortalama eğitim yaşı 6.425.

UNDP sıralamasında bu sene birinci çıkan ülke Norveç’te ortalama eğitim yaşı 12.2.

Nüfusu 300 milyonu aşan ABD’de ise ortalama eğitim yaşı 12.4.

Norveç ya da ABD gibi bizimle mukayese edilemeyecek kadar zengin ülkelerin ortalama eğitim yaşlarının bizden çok yüksek olmasını normal karşılar, mukayeseyi haksız bulabilirsiniz.

Ancak, Meksika’nın ortalama eğitim yaşı 8.7, Brezilya’nın ise 7.2.

Eski sosyalist ülkeler zaten ortalama eğitim yaşı konusunda büyük bir başarının altına imza atmışlar; aynı durum sağlık için de geçerli.

Sırbistan’ın ortalama eğitim yaşı 9.5, Ermenistan’ın ise 10.8.

Ermenistan UNDP sıralamasında 76. sırada, yani bizden (83) yedi sıra önde gözüküyor.

Bazı arkadaşlarımız böyle bir sıralamanın, Ermenistan’ın bizim önümüzde olduğu bir sıralamanın anlamını sorgulamak isteyebilirler ama yukarıda belirttiğim gibi kriterler Louis Vuitton ya da Mercedes kullananların sayısı değil, eğitim, sağlık ve kişi başına gelir.

Bizde kişi başına gelir (satınalma gücü paritesi) 13.359 dolar, Ermenistan’da ise 5.495 dolar gözüküyor.

Biz kişi başına gelirde Ermenistan’ın çok önündeyiz ama eğitim ve sağlık konularında kantitatif olarak çok önde oldukları için genel sıralamada bizim önümüze geçiyorlar.

1.4 milyar nüfuslu ve nüfusunun büyük bölümü hala kırsal alanda yaşayan Çin’de bile ortalama eğitim yaşı 7.5 yani bizden bir yaş daha fazla.

Cezayir’in ortalama eğitim yaşı 7.2, Mısır’ın bizimle aynı, 6.5, İran’ın ise yine 7.2.

Arjantin’in ortalama eğitim yaşı ise 9.2; bizim bu ortalama eğitim yaşını ne zaman yakalayacağımız ise bir muamma.

Bunlar işin sayısal yönleri; www.undp.org sitesinden tüm detaylara ulaşabilirsiniz.

Meselenin niteliksel bölümü daha da büyük bir facia ama bunlara UNDP’den pek ulaşamıyorsunuz.

Son milli eğitim şurasında alınan kararların ciddi bir analizi yapılsa karşımıza neler çıkabilir.

Milli Güvenlik Bilgisi dersine artık branş görevlileri yani askerler girmeyecek imiş ama nedense bu saçma sapan ders 21. Yüzyılda hala çocuklara okutuluyor, bu ders kaldırılamıyor.

Çocukların varlıklarını türk varlığına armağan etmek isteyen andımızın ise kaldırılması oy çokluğu ile reddedilmiş.

Bu anlayış sürdüğü sürece zaten ortalama eğitim yaşı yirmiye çıksa ne yazar.

Hiç yorum yok: